ثبت برند و علائم تجاری بین المللی

دارای شرایطی می باشد. که هر فردی با توجه به فعالیت و نوع محصولات و خدماتی که دارد.  می تواند برای حفظ اعتبار بیشتر و نیز تجارت در بازارهای جهانی از آن برخوردار باشد. بنابراین در این مقاله ما قصد داریم تا برای شما مراحل ثبت نام و علایم تجاری بین المللی. و نکات و ویژگی های آن را شرح دهیم. لطفا اگر علاقه مند به این مبحث و یا  ثبت شرکت مناطق آزاد و یا بین المللی خود هستید ما را تا آخر این مقاله همراهی نمایید.

ثبت برند و علائم تجاری بین المللی

ثبت برند در کشور های مختلف

ویژگی ها و مزایای ثبت برند و علائم تجاری بین المللی

با اینکه ثبت علائم تجاری برای هر فرد اختیاری است. اما با این کار فرد می تواند به راحتی کالاها و خدمات خود را در بازارهای بین المللی تبلیغ کرده. و بازاریابی کند. همینطور فرد را در بازارهای جهانی به نام می کند و به اعتبار و ارزش محصولات و خدمات او می افزاید.

از آنجا که ایران جزو کشورهایی است که از سال 1382 به موافقت نامه مادرید (سازمان ثبت علائم تجاری در جهان). راجع به ثبت بین المللی علائم تجاری و پروتکل مربوط به آن ملحق شده است. بنابراین هر فردی که در ایران و یا تابعیت ایران را دارد. می تواند با توجه به این پروتکل و قوانین برای کالاها و محصولات خود علامت تجاری که در بازارهای جهانی نیز اعتبار دارد را به ثبت برساند.

مزایای دیگر استفاده از علامت تجاری ارزان و موثر بودن آن می باشد. بدین منظور که تنها به وسیله یک تقاضانامه بین المللی واحد و نیز تعرفه فرانک سوئیس (مربوط به بانک مرکزی سوئیس). فرد می تواند از طریق علامت تجاری بین المللی هر گونه تحصیل و حمایتی را از سوی هر کشوری که قوانین علامت تجاری برای آن تعیین شده است، را برای خود به دست بیاورد.

چنانچه هرگونه تغییری از قبیل آدرس، مالکیت، تمدید و سایر موارد دیگر در این زمینه در علامت ثبت مبدا از طرف دارنده آن صورت بگیرد. می توان با پرداخت هزینه اندک و تکمیل فرم های مربوطه تغییرات مزبور را در سطح بین اللملی اعمال نمود.

همچنین اداره کشور مبدا که علامت تجاری را به ثبت رسانده است. از اینکه کالاها و خدمات را طبقه بندی  کرده و یا اینکه بخواهد علائم را در روزنامه رسمی منتشر کند، فارغ و بی نیاز می شود.

ساخت برند جهانی

ساخت برند برای کسب و کار بین المللی

چگونه می توان علامت تجاری و ثبت برند را در سایر کشورها به انجام رساند؟

برای اینکه یک علامت تجاری در سطح بین الملل به ثبت برسد. ابتدا باید در کشور مبدا این کار انجام شده و ثبت برند صورت بگیرد.

فرد باید برای ثبت برند و علایم تجاری بین المللی فرم اظهار نامه علامت تجاری نزد اداره مالکیت صنعتی را پر نموده و تکمیل نماید. این فرم شامل دو بخش اصلی است. یک جزئیات و مشخصات علامت مورد درخواست از قبیل رنگ، فرم، و سایر موراد دیگر که مربوط به مشخصات علامت مزبور می باشد.

بخش دوم نیز شامل لیست کالاها و خدماتی است که منطبق با طبقه بندی بین المللی در مورد علامت تجای مزبور در نظر گرفته شده است.

همینطور علامت تجاری باید برای مصرف کننده خاص و ممتاز بودن محصول و یا کالا را نشان دهد. به این صورت که وقتی مصرف کننده علامت تجاری مزبور را می بیند. آن را از علائم تجاری دیگر محصولات به خوبی تشخیص دهد. دیگر آنکه علامت تجاری نباید مصرف کننده را گمراه و یا فریب دهد، و نیز باعث از بین رفتن نظم عمومی و یا خلاف اخلاق حسنه تعیین شود.

نکته

تمامی موارد گفته شده همچنین از طریق بررسی های انجام شده توسط اداره ثبت نام برند و علائم تجاری. و یا ادعاهای شخص ثالث آگاه به حقوق علائم تجاری تعیین و تایید می گردد.

تمامی کشورهایی که عضو سیستم ثبت نام و علایم تجاری بین المللی مادرید (شامل 85 کشور) هستند. طبق پروتکل ها و قوانین مربوط به حقوق علامت تجاری و نیز جزئیات مربوط به ثبت برند می باشند. وظیفه دارند تا از علامت تجاری و برند فرد مزبور در بازارهای بین المللی حمایت نمایند.

بنابراین هر شخصی که به طریقی تابعیت کشور، یا اقامت و یا بنگاهی تجاری در کشوری دارد. به کشور طرف قرارداد و یکی یا هر دو معاهده مربوط است. و می تواند با درخواست و یا ثبت علامت تجاری خود در اداره ثبت علائم تجاری آن کشور از مزایای ثبت بین المللی. که تاثیر آن در همه یا برخی از دیگر کشورهای عضو مادرید است برخوردار شود.

ثبت برند و علائم جهانی

ثبت برند در حوزه جهانی

مدارک مورد نیاز جهت ثبت بین المللی

  • ابتدا باید فرد درخواستی مبتنی بر ثبت نام و علایم تجاری بین المللی خود. به اداره ثبت علائم تجاری یا درج اسامی کشورهای موردنظر ارائه دهد.
  • ارائه معرفی نامه بر روی سر برگ شرکت همراه با امضاء مدیران و دارندگان حق امضاء به همراه مهر شرکت
  • کپی برابر اصل شناسنامه و کارت مل یمدیران و دارندگان حق امضاء شرکت و روزنامه تاسیس. (در صورتی که آخرین تغییرات برای ثبت شرکت و نیز ثبت برند شرکت اعمال شده و به وکیل رسمی دادگستری نیز ارائه شده) الزامی است.
  • فرم اظهارنامه یا اصل گواهی ثبت علامت تجاری در ایران جهت رویت
  • کپی اظهارنامه و یا فرم گواهی ثبت علامت جهت ضبط در پرونده
  • تکمیل فرم مخصوص لاتین پس از مشخص نمودن کشورهای مورد نظر متقاضی
  • همراه داشتن برگه محاسبه هزینه ها همراه با مهر و امضاء متقاضی
ثبت کردن برند در کشور دیگر

ثبت علامت تجاری در حوزه بین الملل

نحوه ثبت نام و علایم تجاری بین المللی

برای ثبت بین المللی باید علامت مذکور ابتدا در کشور مبدا به ثبت رسیده باشد. دیگر آنکه فرم اظهارنامه را تهیه و به صورت تکمیلی به اداره مالکیت صنعتی ارائه نمود. اداره اظهارنامه ثبت بین المللی با توجه به شرایط اتباع ایرانی و یا اشخاصی که در ایران اقامت دارند. و نیز یک مقر واقعی و بنگاه تجاری در کشوری داشته، بررسی های لازم را انجام می دهند.

چنانچه فرم درخواست و  اظهارنامه فرد متقاضی ثبت علامت تجاری بین المللی بر وفق ماده 152 اظهارنامه ثبت بین المللی باشد. توسط مرجع ثبت و متقاضی امضا و تایید می شود. که شامل سه نسخه و بر حسب زبان های تعیین شده در فرم رسمی می باشد.