ثبت تغییرات شرکت ها

پس از ثبت شرکت، این امکان وجود دارد که تغییراتی در اساسنامه و دیگر موارد مربوط به شرکت ایجاد شود. ثبت تمام این تغییرات نیز مانند ثبت برند و شرکت الزامی می باشد. در این مقاله می خواهیم به طور کامل مراحل ثبت تغییرات شرکت ها را برای شما بازگو کنیم. اگر می خواهید بدانید این مراحل چیست، چقدر زمان یا هزینه صرف آن می شود و یا سوالات دیگری مربوط به ثبت تغییر دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تغییرات شرکت

در جلسات هیات مدیره یا در مجمع های عمومی عادی و یا فوق العاده، امکان ایجاد تغییراتی در تصمیم ها و اساسنامه های شرکت وجود دارد. این تغییرات بنا به ضرورت هایی که پیش می آید صورت می گیرد که به هر حال ثبت آن ها الزامی می باشد. در ادامه به معرفی برخی از این تغییرات می پردازیم.

کدام تغییرات شرکت نیاز به ثبت دارند؟

بر اساس ماده 200 قانون تجارت، ثبت تغییراتی که در ادامه برای شما آورده ایم کاملا الزامی است.

  • تغییر اساسنامه
  • زمانی که بخواهیم مدت شرکت را اضافه بر تاریخ مقرر افزایش دهیم.
  • انحلال شرکت به هر دلیل، حتی به موجب تمام شدن زمان شرکت
  • تبدیل، ورود یا خروج شرکا و تغییرات در میزان سهام هر کدام
  • تغییر اسم برند و شرکت
  • ایجاد هرگونه تغییر در مدیر یا مدیران شرکت

در صورتی که هر یک از این موارد در هیات مدیره، مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق العاده دچار تغییری شود، با طی مراحل ثبت تغییر ها و ارائه مدارک مورد نیاز باید اقدام به ثبت این تغییرات گردد. در ادامه علاوه بر توضیح مراحل، مدارک مورد نیاز برای ثبت این تغییرات را نیز برایتان آورده ایم.

مراحل ثبت تغییرات شرکت ها

به طور کلی همه شرکت ها برای ثبت تغییر هایشان نیازمند طی کردن مراحل معینی هستند. ممکن است این مراحل در بعضی موارد دچار مشکل شود و بیشتر به طول بیانجامد. در چنین مواردی بهتر است از گروه های تخصصی ثبت شرکت مجرب یاری بجویید یا حداقل از آن ها مشاوره بگیرید. گروه تخصصی ثبت شرکت ماهان با ارائه مشاوره رایگان گزینه خوبی برای راهنمایی گرفتن می باشد.

ثبت تغییرات شرکت چه مراحلی دارد؟

مرحله اول

اولین قدم، تهیه صورتجلسه کامل از تمامی تغییرات اخیر است. همچنین تمام شرکا باید زیر تمامی اوراق مربوط را امضا کرده باشند.

مرحله دوم

در این مرحله باید به سامانه اداره ی ثبت شرکت ها مراجعه کنید ( http://irsherkat.ssaa.ir ). پس از ورود به سامانه و بارگذاری مدارک و اطلاعات خواسته شده، وارد مرحله بعدی خواهید شد.

مرحله سوم

اکنون باید تمام مدارک خواسته شده را به صورت فیزیکی از طریق اداره پست، برای اداره ثبت شرکت ها ارسال کنید.

مرحله چهارم

در این مرحله نیاز است که به صورت حضوری به اداره ثبت شرکت ها مراجعه کنید. هم یکی از شرکا و سهامداران می تواند فرستاده شود و هم وکیل قانونی شرکت. در آن جا هزینه های مقرر شده را به منظور ثبت آگهی تغییرات واریز خواهید کرد.

مرحله پنجم

پس از پرداخت هزینه ها برای انتشار آگهی در روزنامه رسمی و همچنین اعلام موافقت مسئول مربوطه، آگهی شما بنابر درخواست ثبت تغییرات صادر می شود.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت تغییرات شرکت

برای آنکه از روند صحیح درخواست ثبت تغییرها مطمئن باشید، بهتر است مدارک را با وسواس و حساسیت بالایی آماده کنید. این مدارک شامل موارد زیر می باشد:

  • کپی برابر اصل شده مدارک شناسایی تمامی شرکا
  • لیست شرکا با میزان دقیق سهامشان در شرکت
  • کپی از روزنامه مربوط به آخرین تغییرات شرکت و هیات مدیره
  • کپی از اساسنامه شرکت
  • در صورتی که انحلال شرکت بخواهد به ثبت برسد، حضور تمام شرکا و مدیران نیز الزامی می باشد.

بهتر است تمامی مدارک تمیز، مرتب و خوانا باشند و هیچ کسری نداشته باشند. مدارک نام برده شده، مدارکی کلی و ضروری هستند. برای ثبت تغییرهای مختلف ممکن است علاوه بر مدارک فوق، مدارک دیگری نیز مدنظر باشد. برای اطلاع دقیق تر از مدارک مربوط به ثبت هر یک از تغییرها می توانید از کارشناسان گروه تخصصی ثبت ماهان مشاوره بگیرید.

نتیجه گیری و سخن آخر

همانطور که ثبت شرکت ها الزامی می باشد، هر گونه تغییری در اساسنامه و تصمیم گیری های شرکت نیز باید حتما به ثبت برسد. این تغییرات توسط اداره ثبت شرکت ها به ثبت می رسند. فرآیند ثبت تغییرها ممکن است زمان بر و نیازمند حوصله و صبر باشد. با طی کردن مراحل این فرآیند به صورت صحیح و ارائه مدارک درست و کامل، می توانید این پروسه را سرعت ببخشید. در این مقاله مواردی که ثبت تغییرات شرکت برایشان مورد نیاز و مراحل کلی فرآیند ثبت تغییرات را علاوه بر تغییر های قابل ثبت برای شما شرح داده ایم.

 

سوالات متداول مراحل ثبت تغییرات شرکت

  1. آیا ثبت تغییرات شرکت ضروری است؟

بله صد در صد. همانطور که ثبت شرکت الزامی می باشد، ثبت این تغییرها نیز برای بهره مندی از امتیازهای ثبت شرکت ضروری می باشد.

     2. برای ثبت تغییرات شرکت چه کار باید بکنم؟

مراجعه به سامانه اداره ثبت و ارائه مدارک خواسته شده و سپس مراجعه حضوری به همان اداره جهت پرداخت هزینه آگهی روزنامه رسمی. در صورت تایید و موافقت مسئول مربوطه با تغییرات، آگهی شما صادر می شود.

     3. چه تغییراتی در شرکت نیاز به ثبت دارند؟

هرگونه تغییر در اساسنامه شرکت و تصمیم گیری ها، میزان سهام شرکا، ورود و خروج سهامداران، تغییرات مربوط به هیئت مدیره و مدیران از جمله تغییراتی هستند که باید ثبت شوند. به علاوه تغییرات در نام شرکت، آدرس و نشانی شرکت انحلال شرکت و … باید حتما ثبت شوند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *