ثبت-تغییرات-شرکت-در-ایران

ثبت تغییرات شرکت در ایران

در مقالات قبلی بارها به این مسئله اشاره کرده ایم که، بعد از اینکه شرکتی به ثبت می رسد می تواند تغییراتی را در مواردی از اساسنامه شرکت ایجاد کند. هر یک از این تغییرات نیازمند تهیه یک سری اسناد و مدارک می باشد و برای انجام آن ها باید مراحل مشخص شده ای را طی کنید. در این مقاله هم قصد داریم تا شما را با ثبت انواع تغییرات شرکت بیشتر آشنا کنیم و درباره آن ها اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم.

 

ثبت تغییرات شرکت

این روزها انجام ثبت تغییرات شرکت باید از طریق پایگاه اداره ثبت شرکت ها انجام شود که آدرس آن http://irsherkat.ssaa.ir می باشد. شما دوستان عزیز برای اینکه بتوانید تغییراتی که نیاز می باشد را در اساسنامه شرکت خود به ثبت برسانید، باید یک صورتجلسه تنظیم کنید که به امضاء تمام اعضاء شرکت و هیئت مدیره شرکت رسیده باشد.

خب این مسئله در شرکت های مختلف می تواند تفاوت هایی با هم داشته باشد. برای مثال: در شرکت های سهامی خاص حداقل اعضایی که باید در جلسه مجمع در هر شرایطی حضور داشته باشند ۳ نفر از سهامداران می باشند. ناگفته نماند که حضور این افراد بسته به این شرایط می تواند متغیر تعریف شود.

به خاطر داشته باشید، شرکت هایی که با مجوز ثبت شده اند برای انجام ثبت انواع تغییرات شرکت باید از نهادهای مختلف گروهی مجوز دریافت کرده باشند و صورتجلسه تغییرات را هم که به تایید مجوز درآمده همراه با اصل مدارک و مجوز به اداره ثبت شرکت ها تقدیم کنند.

ثبت انواع تغییرات شرکت

تغییرات یک شرکت بعد از اینکه به ثبت رسید می تواند شامل موارد زیر باشد که درباره آن ها سعی کرده ایم تا مختصرا اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم.

  • تغییر محل اصلی شرکت
  • افزایش یا کاهش سرمایه
  • افزایش یا کاهش تعداد اعضای هیأت مدیره
  • ایجاد یا انحلال شرکت یا شعب
  • تغییر یا الحاق موضوع شرکت
  • تصویب ترازنامه حساب سود و زیان شرکت
  • تغییر اساسنامه و قوانین شرکت
  • نقل و انتقال شرکت
  • تغییر نام شرکت

یکی از تغییرات شرکت که بعد از به ثبت رساندن آن می توانید انجام دهید، تغییر نام شرکت می باشد.

همانطور که می دانید و گروه تخصصی ثبت شرکت ماهان هم بارها در مقالات مختلف عنوان کرده است انتخاب نام شرکت شرایط خاص خود را دارا می باشد و باید برای انتخاب نام شرکت خود به نکات و موارد مهم زیادی توجه داشته باشید. مثلا: نامی که برای شرکت خود انتخاب می کنید نباید تکراری باشد.

اما، درباره ثبت تغییرات نام شرکت هم باید دقت داشته باشید که اسم انتخابی شما نباید تک سیلابی باشد و از قبل در اداره ای به ثبت رسیده باشد.

مراحل ثبت تغییرات نام شرکت

برای انجام این کار باید مراحل زیر را طی کنید.

  1. تشکیل مجمع عمومی فوق العاده
  2. تنظیم و تدوین صورتجلسه
  3. امضای صورتجلسه توسط کلیه ی اعضا
  4. ارایه مدارک کارشناسی مدیر عامل
  5. ارایه مدارک شرکت ( کپی آگهی تأسیس، روزنامه رسمی)
  6. ارایه اسامی انتخابی با تعیین اولویت به اداره ثبت

تغییر محل شرکت

در این بخش از مقاله مربوط به ثبت انواع تغییرات شرکت می خواهیم برایتان بگوییم که اگر شرکت سهامی خاص و یا شرکت با مسئولیت محدود دارید، چطور می توانید برای تغییر محل شرکت خود اقدام کنید.

تغییر محل در شرکت سهامی خاص

چنانچه صاحب شرکت با سهامی خاص می باشید و بعد از ثبت کردن این شرکت نیاز دارید تا آدرس درج شده در اساسنامه را تغییر دهید، باید مدارک زیر را تهیه کرده و جهت ثبت تغییر محل شرکت ارائه دهید تا بتوانید محل جدید شرکت را به ثبت برسانید.

  • آخرین روزنامه رسمی شرکت
  • دو نسخه از صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده با امضای هیأت رییسه یا صورتجلسه هیأت مدیره
  • اصل آگهی دعوت (چنانچه مجمع با اکثریت اعضا تشکیل شود)

تغییر محل در شرکت با مسؤلیت محدود

برای ثبت تغییرات محل شرکت با مسئولیت محدود هم می بایست تشریفات دعوت وفق اساسنامه در صورت تشکیل جلسه با اکثریت، به طور کامل رعایت کنید و مستنداتی همچون آگهی دعوت را ارائه دهید.

تغییرات مربوط به نقل و انتقال شرکت

برای انجام این تغییرات رعایت موارد زیر لازم و ضروی می باشد.

  1. حضور در جلسه و امضای صورتجلسه
  2. عدم نیاز به گواهی مالیات درمورد شرکت های با مسئولیت محدود
  3. گواهی نقل و انتقال از اداره دارایی در صورت تغییرات نقل و انتقال در شرکت سهامی
  4. پرداخت مالیات ۴ درصد نقل و انتقال درمورد سهام با نام و بی نام
  5. عدم ثبت آگهی در مورد ثبت تغییرات شرکت نقل و انتقال سهام در صورت نداشتن گواهی مالیاتی

 

تغییرات موضوع شرکت‌ها

برای تغییر دادن موضوع شرکت در شرکت های سهامی، نیاز به ۲ نسخه صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده با امضای هیأت رئیسه دارید. علاوه بر تهیه دو نسخه از صورتجلسه می بایست اصل آگهی دعوت شرکا در صورت تشکیل مجمع با اکثریت اعضا و همچنین آخرین روزنامه رسمی شرکت را در اختیار داشته باشید تا بتوانید جهت ثبت انواع تغییرات شرکت به سازمان مربوطه ارائه دهید.

اما اگر برای شرکت با مسئولیت محدود بخواهید تغییراتی را در موضوع شرکت ایجاد نمایید هم باید صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده را تهیه کرده و با رعایت تشریفات دعوت وفق اساسنامه در صورت تشکیل جلسه با اکثریت و ارایه مستنداتی مانند آگهی دعوت برای آن کار اقدام کند.

در نهایت

ثبت کردن تغییرات در شرکت هایی که از قبل به ثبت رسیده اند، نیازمند این است که شما بخوبی درباره اینکه چه تغییراتی را می خواهید اعمال کنید، اطلاعات داشته باشید. برای ثبت انواع تغییرات شرکت همچون ثبت شرکت نیازمند ارائه یک سری اسناد و مدارک می باشید و باید مراحلی را طی کنید که این موارد با توجه به نوع شرکت شما و تغییراتی که می خواهید اعمال کنید می توانند متفاوت باشند.

انجام این کارها می تواند زمان بر باشد و یک پروسه پیچیده ای باشد که اغلب شما دوستان عزیز نمی توانید آنطور که باید آن را انجام دهید. بنابراین بهترین کار این است که از افراد متخصص و با تجربه در این امر راهنمایی و مشورت های لازم را دریافت کنید. گروه تخصصی ثبت شرکت ماهان می تواند در این امر راهنمای شما باشد.

 

سوالات متداول مربوط به ثبت انواع تغییرات شرکت

 

هزینه مورد نیاز برای ثبت تغییرات شرکت چه قدر است؟

هزینه ثبت تغییرات شرکت به چندین عامل بستگی دارد. مثل نوع تغییرات، هزینه چاپ آگهی در روزنامه رسمی و هزینه حق الوکاله.

ثبت انواع تغییرات شرکت چقدر زمان می برد؟

ثبت انواع تغییرات شرکت تقریبا 7 روز کاری زمان می برد.

آگهی تغییرات در روزنامه رسمی چه زمان می توان چاپ کرد؟

پس از اینکه از سمت کارشناسان اداره ثبت، تغییرات مورد تایید واقع شد، آگهی تغییرات شرکت را در روزنامه رسمی چاپ نمایید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *