اهمیت-داشتن-کارت-بازرگانی-برای-صادرات-و-واردات-کالا-1

اهمیت داشتن کارت بازرگانی برای صادرات و واردات 

در این مقاله قصد داریم به موضوع اهمیت داشتن کارت بازرگانی به عنوان مجوزی برای صادرات و واردات کالا برای بازرگانان، بپردازیم:

معمولا کارت بازرگانی کارتی است که به امور تجاری و بازرگانی مربوط می شود و افرادی که در این زمینه فعالیت دارند، می توانند برای داشتن آن اقدام نمایند. برای بازرگانان داشتن این کارت مهم است نه شغل اصلی که به آن مشغول هستند زیرا منبع درآمدشان با استفاده از این کارت در کارهای تجاری است و به کارهای واردات و صادرات کالاهای مختلف مشغول هستند.

باید بدانید هر فردی که می خواهد در زمینه صادرات و واردات کالاها مشغول به کار شود، باید اخذ کارت عضویت اتاق بازرگانی را جز اولویت های خود بداند. حتما نباید دارنده کارت فرد حقیقی باشد بلکه می تواند این کارت به صورت حقیقی و یا حقوقی باشد که تفاوت این دو کارت در این است که افراد حقیقی یک فرد عادی جامعه و حقوقی به یک شرکت و یا مجموعه گفته می شود.

تسهیلات برای دارندگان کارت بازرگانی 

شما با این کارت می توانید کالاها را ثبت و یا سفارش بدهید. کارهایی از جمله حق العمل های کاری و یا حتی صادرات مجاز را نیز می توانید انجام دهید.

اگر شما می خواهید با کسی وارد تجارت شوید به کارت بازرگانی آن دقت نکنید زیرا این کارت نشان دهنده توانایی های فرد در تجارت نیست. خیلی از افراد موفق در تجارت هستند که سال ها در این حوزه فعالیت داشته اند و در همین چند سال اخیر نسبت به کارت بازرگانی خود اقدام کرده اند و در نقطه مقابل افرادی هستند که قبل از اینکه کار را شروع کنند، کارت بازرگانی می گیرند و خیلی سریع با شکست مواجه می شوند.

صدور کارت بازرگانی

شعب اتاق بازرگانی صنایع و معادن در تمامی شهرستان ها و تهران هستند که برای راحتی افراد در حال حاضر برخی از شرکت ها و موسسات، کارهای مقدماتی آن را انجام می دهند.

هر کارت بازرگانی منوط به این است که شما بتوانید اطلاعات خود را حال اگر فرد حقوقی است، اطلاعات بازرگانی و اگر حقیقی است اطلاعات حقیقی خود را در دفتر ثبت تجاری به ثبت برساند.

بهتر است بدانید کارت بازرگانی برای افرادی که در اداره های دولتی به صورت تمام وقت مشغول به کار هستند، صادر نمی شود. همچنین افراد باید حداقل ۲۴ سال سن داشته باشند و مدرک تحصیلی آن ها دیپلم باشد. هر کارت بازرگانی تنها برای یک فرد و یا یک شرکت صادر می شود.

 

مزیت های کارت بازرگانی

در این قسمت به مزیت هایی که یک کارت تجاری دارد، اشاره کرده ایم:

  • معمولا فردی که کارت بازرگانی دارد به عنوان تاجر شناخته می شود، البته فردی که به عنوان غیر حقوقی و در واقع حقیقی می باشد و همچنین یک فرد که اجرا کننده است، امتیازهای ویژه ای نسبت به یک فرد عادی دارد و طبیعی است که یک فرد عادی که دارای کارت بازرگانی است یعنی تاجر می باشد و می تواند از امتیازات تاجر بودن خود استفاده نمایید.
  • افرادی که دارای کارت بازرگانی هستند، می توانند از ویزاهای تجاری استفاده کنند و دیگر دغدغه های گرفتن ویزا به کشورهای مختلف را نداشته باشند. البته ویزا گرفتن برای هر کشور با توجه به قوانین خاص آن کشور می باشد که در اکثر کشورها برای افرادی که کار اخذ کارت بازرگانی را انجام داده اند، مشکلات ویزایی وجود ندارد.
  • امتیاز بعدی برای افرادی که کارت بازرگانی دارند این است که این افراد می توانند از مزیت های اتاق بازرگانی استفاده کنند و در این اتاق ها حضور داشته باشند.
  • افرادی که دارای کارت بازرگانی هستند می توانند از یک مزیت جالب و مهم استفاده کنند و آن این است که می توانند از اسامی غیر ایرانی استفاده کنند. همچنین در ثبت شرکت های خود می توانند از علائم غیر فارسی نیز استفاده نمایند.
  • مزیت بعدی که افرادی که کارت های بازرگانی دارند می توانند از آن استفاده نمایند این است که می توانند کالاهای مورد نیاز خود را از مرزهای آزاد کشور به داخل کشور وارد کنند.
  • افرادی که دارای کارت بازرگانی هستند، می توانند به راحتی با تجار خارجی ارتباط برقرار کنند.

معایب کارت بازرگانی

  • کارت های بازرگانی از یک تا ۵ سال اعتبار دارد و اگر فرد در این مدت مشکلی نداشته باشد و وزارت بازرگانی تایید کند، می تواند اعتبار کارت خود را تمدید نماید.
  • گاهی از مواقع بسیاری از بازرگان های خارجی می خواهند در ایران مشغول به فعالیت شوند و برای این کار باید کارت بازرگانی مربوط به افراد خارجی را تهیه نمایند و البته در این مورد یک شرطی وجود دارد و آن این است که اگر در کشور بازرگان خارجی اجازه فعالیت بازرگانان ایرانی داده شود، می توانند در ایران کارت بازرگانی داشته باشند و شروع به فعالیت کنند.
  • اگر فرد دارای کارت بازرگانی مجرم شناخته شود، دیگر نمی تواند کارت بازرگانی دریافت نماید. همچنین اگر فرد به عنوان ورشکسته باشد و تصفیه حساب های خود را انجام نداده باشد، نمی تواند کارت بازرگانی تهیه نماید.
  • یکی از نکاتی که باید افرادی که کارت بازرگانی دارند بدانند این است که فرد می تواند در صورت نیاز، کارت بازرگانی خود را باطل نماید. این در حالی است که کارت بازرگانی از کارت هایی می باشد که دارای مدت است و شما می توانید تا انتهای پایان مدت کارت بازرگانی از آن استفاده کنید اما با توجه به بعضی از شرایط امکان باطل کردن آن نیز وجود دارد.

مثلا زمانی اتفاق می افتد که در ابتدای دریافت کارت، فرد شرایط چندگانه را ندارد ولی در زمانی که کارت بازرگانی دارد، این شرایط را اتخاذ کرده است. در این زمان باید کارت بازرگانی باطل شود یا اگر دارنده کارت بازرگانی دچار قاچاق شود با توجه به اینکه یک جرم انجام داده است و مجرم است، باید کارت بازرگانی فرد باطل شود.

در پایان

کارت بازرگانی دارای مزیت های زیادی می باشد که این مزیت ها شامل این است که دیگر فردی که دارای کارت بازرگانی است می تواند ویزاهای تجاری را بگیرد، می تواند از نام های تجاری لاتین و غیر فارسی استفاده کند و … از مزیت هایی کارت بازرگانی می باشد.

از اینکه تا پایان مقاله مزایای کارت بازرگانی ما را همراهی کردید، متشکریم.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *