قوانین-دریافت-پروانه-کسب

قوانین اخذ پروانه کسب و شرایط دریافت جواز کسب سریع

برای اینکه اخذ پروانه برای کسب و کار انجام شود، ضرورت دارد از مراجع ذیصلاح اقدام شود تا مدرک بتواند اعتبار داشته باشد و پروانه کاملا زیر نظر مراجع باشد. برای اخذ پروانه کسب در تهران و شهرستان ها اتحادیه های صنفی و همچنین دستگاه هایی که موضوع تبصره آن در نظر گرفته می شود به افراد کمک می کنند که راحت تر بتوانند پروانه کسب خود را اخذ کنند. در مواردی که در شهری اتحادیه ای صنفی مرتبط با کسب و کار مورد نظر وجود نداشته باشد، باید از طریق مراکز مرتبط اقدامات لازم برای دریافت پروانه انجام شود.

همان طور که بیان شد هر گونه دریافت جوازی برای کسب و کار از طریق اتحادیه های صنفی صورت می گیرد و برای اینکه پروانه مورد نظر را بتوان کسب کرد باید از طریق ارگان هایی که در این زمینه فعالیت دارند، اقدام نمود و انجام فعالیت را از این راه پیگیر شد. برای مثال در این زمینه می توان به کسب و کاری درمورد سم های کشاورزی اشاره کرد که برای اینکه بتوان این کار را به صورت قانونی انجام داد باید به اداره مورد نظر که جهاد کشاورزی است، مراجعه شود و پروانه از اتحادیه خاص دریافت کرد.

موارد ضروری برای اخذ پروانه کدامند؟

در مرحله اول لازم است مکانی در این مورد مشخص شده و به صورت خرید یا اجاره در نظر گرفته شود که از لحاظ تمام شرایط برای راه اندازی کسب و کار مناسب باشد و محدودیتی نداشته باشد. تا فرد بتواند مجوز کسب دریافت کند و در این مورد مشکلی قانونی نداشته باشد و بدهی هایی که به عنوان مالیات بر عهده فرد متقاضی است را در اسرع وقت بتواند پرداخت نماید.

در صورت تغییر دادن نشانی برای کسب و کار چه کاری باید انجام داد؟

در خیلی موارد بعد از اینکه فرد متقاضی مکان را تأسیس می کند، بعد از مدتی لازم است که محیط را تغییر داده و برای اینکه بتوان این کار را انجام داد و منع قانونی نداشته باشد نیاز است که یا در سایت، آدرس را تغییر داده و درخواست اینکه بتوان نشانی مورد نظر را تغییر داد ثبت کرده و نشانی درست را در سایت وارد نماید یا اینکه به صورت حضوری و کتبا این درخواست به اتحادیه داده می شود تا بتواند آدرس درست درمورد شرکت ثبت گردد.

نکات مهم در مورد انتخاب کردن مباشر چیست؟

افرادی که متقاضی کسب و کار هستند می توانند برای اینکه واحد صنفی خود را اداره کنند به معرفی کردن یک مباشر اقدام کنند. هم فرد متقاضی که به عنوان صاحب کسب و کار مشخص می شود و هم مباشر هر دو در رعایت کردن موارد قانونی باید حد خود را بدانند.

تنها فردی که می تواند اقدام به این کند که مباشر را تغییر دهد یا عزل او را انجام دهد، صاحب پروانه کسب و کار است و در مواردی که یک کارت مباشرت صادر شود می توان آن را به عنوان عقد قراردادی میان فرد متقاضی و مباشر دانست.

وظایف اتحادیه های صنفی در زمینه اخذ پروانه چیست؟

اتحادیه های صنفی در این مورد برای اخذ پروانه کسب و کار می توانند به افرادی که نیاز به هر گونه تعویض کردن کسب و کار و یا اینکه نیاز به تمدید مجوز دارند کمک نمایند. اتحادیه ها در این موارد گواهی های که در مورد پرداخت کردن مالیات یا حق بیمه افراد یا پرداخت کردن عوارض شهرداری نیاز است را به صورت قانونی پیگیرشده و به افراد اطلاع رسانی می کنند.

اخذ پروانه تخصصی و فنی در چه مواردی داده می شود؟

اخذ پروانه تخصصی و فنی در چه مواردی داده می شود؟

در مورد خیلی از شغل ها پیش می آید که باید علاوه بر اینکه پروانه کسب و کار دریافت شود به دلیل اینکه کار کاملا تخصصی است نیاز است که مجوزهای دیگری را از ارگان های مربوطه دریافت کرد و این گواهی معتبر را تنها به متخصصان در این زمینه داده می شود، مانند افرادی که مدرک دانشگاهی و سابقه کار مرتبط با حرفه فنی و تخصصی خاص را دارند.

این نوع پروانه به مانند یک گواهینامه صادر می شود که به اینکه کار در آن زمینه مهارت خاص خود را می طلبد اشاره دارد و تنها برای مراجعینی که در این زمینه فعالیت دارند این گواهی نامه صادر می شود. به عبارتی دیگر باید گفت که اخذ پروانه برای کارهای تخصصی تنها در صورتی امکان دارد که از مراجع معتبر در زمینه آن شغل بتوان پروانه لازم را کسب کرد.

در خیلی موارد رخ می دهد که فرد متقاضی خود شرایط لازم را برای اینکه مجوز لازم را برای شغل تخصصی دریافت کند ندارد در این موارد نیاز است که از یک فرد که در این مورد تخصص کافی را دارد در مورد واحد مورد نظر به کار برده شود. البته در این مورد می توان صدور پروانه را به اسم فرد متقاضی دریافت کرد ولی برای پیگیری کارهای دیگر از این طریق اقدام کرد.

قوانین پروانه کسب برای مشاغل

اتحادیه های صنفی

اتحادیه های صنفی وظیفه دارند که درخواست هایی که فرد متقاضی ارائه می دهند را کاملا بررسی کرده و به ترتیبی که افراد ثبت نام کرده اند به درخواست های آن ها رسیدگی کنند و تاریخ ثبت نام را مشخص کرده و رسید را به فرد متقاضی تقدیم کنند. اتحادیه های صنفی در مورد درخواست های لازم برای اخذ پروانه کسب از طریق افراد اینطور اقدام می کنند که سعی می کنند در آن حق تقدم را رعایت کنند و نظری را که درمورد راه اندازی کسب و کار جدید دارند به فرد متقاضی اعلام کنند تا فرد بتواند پیگیر کارهای بعدی شود.

در مواردی که قصد این است که برای شرکت مورد نظر مکان های فعالیت بیشتری را در نظر گرفت، باید همزمان با این مرکز برای آنها نیز با نظر کمیسیون نظارت که در هر شهر مد نظر است برای انجام دادن کارت مباشرت، اقدام شود.

تنظیم اجاره نامه

در خیلی از شهرها معمولا تنظیم کردن اجاره نامه هایی که به طور رسمی در دفاتر انجام شود امکان ندارد. در این موارد می توان از طریق خود کمیسیون نظارت پیگیر شد و این کمیسیون می تواند درخواست اجاره نامه های عادی را قبول کند.

هر اتحادیه صنفی وظیفه ای به عهده دارد و در این مورد، وظیفه اتحادیه این است که در مدت های خاصی به صورت ماهانه گزارش کتبی را به کمیسیون نظارت در مورد اینکه با نظر افراد موافقت شده یا خیر اعلام کنند و صدور پروانه برای چند نفر صادر شده را اطلاع رسانی کنند تا نظارت کامل را کمیسیون بتواند ارائه دهد.

درمورد آماده کردن کارت های عضویت برای افراد باید گفت که کارت عضویت را تنها برای افرادی که جواز کسب به نام آنها است اتحادیه صادر می کند و در این مورد عهده دار شرایط دیگری نیست و هر گونه صادر کردن کارت های عضویت برای افرادی که در اتحادیه هنوز پروانه دریافت نکرده اند، خلاف مقررات است و ممنوع اعلام شده است.

در مواردی که پروانه کسب گم شود می توان برای مدتی که پروانه اعتبار دارد مجددا اعتبار این پروانه را از طریق مراکز انجام داد.

هر گونه مسئولیتی که در مورد پروانه کسب است به عهده فرد متقاضی پراونه کسب یا به عبارتی دیگر به عهده صاحب پروانه کسب می باشد و درمورد دومین نفری که مسئولیت ها به عهده این فرد است، می توان به فرد مباشر اشاره کرد.

دبیرخانه که مربوط به هیئت عالی نظارت است در این مورد موظف می شود که بررسی کند پروانه های کسب به صورت قانونی انجام شده باشد و درمورد کارت های عضویت افراد در اتحادیه ها کارت های عضویت به طور یکنواخت صادر می شود و چنانچه در این مورد مشکلی مشاهده شد یا به طور درست انجام نشود بتواند به سازمان های صنفی این مورد را اعلام کند.

زمینه فعالیت واحد های صنفی

درمورد واحدهای صنفی باید بیان کرد که واحدهایی که درمورد تولیدات مختلف فعالیت دارند می توانند جز این واحدها در نظر گرفته شوند و مجوز لازم را برای راه اندازی در زمینه تولیدات خود از اتحادیه دریافت کنند. هر گونه مکانی که برای خرید مشتریان و … لحاظ می شود نیز می تواند به عنوان یکی از زمینه های مورد نیاز برای واحد صنفی در نظر گرفته شود.

مراکزی که بخواهد در مورد تولید کردن اقدام کند از طریق واحدهای صنفی برای گرفتن پروانه اقدام  می کند. مراکزی که در مورد فروش اجناس مختلف هستند می توانند این کار را از طریق واحدهای صنفی انجام دهند.

البته واحدهای صنفی به افرادی که متقاضی کار در زمینه های مختلف خدمات هستند یا اینکه مدنظر داشته باشند که در این مورد توزیع انجام دهد نیز مجوزهای لازم داده می شود. توزیع کردن اجناس در شرکت ها و مکان های مختلف حتما باید زیر نظر مراکز قانونی انجام شود. همان طور که بیان شد انجام دادن خدمات مختلف نیز توسط سازمان های مربوطه باید اخذ پروانه برای آن صورت گیرد.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *