ثبت-تغییرات-کاهش-سرمایه-از-طریق-خروج-شرکاء

ثبت تغییرات کاهش سرمایه از طریق خروج شرکا

در این مطلب قصد داریم درباره ثبت تغییرات کاهش سرمایه از طریق خروج شرکا صحبت کنیم. در صورت خروج شرکا از شرکت با مسئولیت محدود، قبل از ورود شریک جدید باید به مبادله سرمایه توجه کرد. مبادله واگذاری سرمایه شریک خروجی در این شرکت به شرکای تازه وارد، بین اشخاص حقیقی شرکت امکان پذیر است و از طریق مبلغ ریالی این مبادله انجام می شود. این مبادله فقط با افزایش سرمایه مبادله ای امکان پذیر است.

شریک شرکت، تعهدی برای حضور همیشگی در آن شرکت ندارد و هر زمان که بخواهد می تواند با رعایت کردن یک سری تشریفات از شرکت خارج شود. خروج شریک از یک شرکت با مسئولیت محدود یکی از پرتکرارترین پرسش هاست.

این پرسش ها نه تنها در طول زمان وجود شرکت، بلکه زمان ثبت آن هم مطرح می شود. اینکه شخصی شریک یک شرکت باقی بماند، یک کار همیشگی و ابدی نیست. اما برای این تغییر باید یک سری مراحل را طی کند که در این مقاله به آن اشاره می کنیم.

شریک به همراه خود، آورده ای را به شرکت می آورد که بخشی از سرمایه آن شرکت را تشکیل می دهند. این سرمایه ممکن است نقدی یا غیرنقدی باشد و در هنگام خروج از شرکت می تواند آورده ای را که با خود آورده است، ببرد. ممکن است در شیوه ای از نحوه خروج شریک از شرکت با مسئولیت محدود، با کاهش سرمایه روبرو شویم.

البته ممکن است این آورده توسط شرکای شرکت خریداری شود و در نتیجه با تغییر سرمایه مواجه نمی‌ شوید. آنچه با آن روبرو هستیم، نقل و انتقالات سرمایه است که برای شرکت بهتر است. چون سرمایه شرکت ثابت باقی می ماند، برخلاف اینکه تعداد شریکان کم می شود.

فراموش نشود این مفید بودن به این دلیل است که شریک با مسئولیت محدود تنها به اندازه آورده خود سهم دارد. حالا که او از شرکت می رود، سرمایه باقی مانده و مسئولیت بیشتری بر عهده دیگر شریک آن قرار می گیرد.

خروج شرکا همراه با کاهش و افزایش سرمایه

یکی از راه های خروج یک شریک از شرکت با مسئولیت محدود، خروج به همراه کاهش سرمایه است. در این روش صورتجلسه ای توسط مجمع عمومی فوق العاده تنظیم می شود و به تصویب شرکا می رسد.

شریک با دریافت آورده خود از شرکت خارج می شود و این تغییر باید در اداره ثبت شرکت ها، روزنامه ها و … ثبت شود. برای این کار می توانید به گروه تخصصی ثبت ماهان مراجعه کنید که بهترین خدمات را با بالاترین کیفیت به شما ارائه دهند.

در خروج یک شریک بدون تغییر سرمایه، شرکای دیگر باید بدون اینکه بگذارند سرمایه شرکت کوچکترین تغییری کند سهم الشرکه شریک را بخرند. ممکن است چند نفر یا یک نفر از شرکا اقدام به خرید سهم  کنند، به همین دلیل با تغییر سرمایه روبرو می شوید.

خروج این شریک باید توسط مجمع عمومی فوق العاده به تصویب برسد و در اداره ثبت شود. طبق معمول از انتشار این آگهی استخدام در روزنامه های رسمی و… غافل نشوید. ممکن است خروج شریک همراه با انتقال به شخصی از خارج از شرکت همراه باشد. در این حالت شریک از شرکت خارج می شود و همزمان سهم آن به شخصی غیر از شرکا منتقل می شود.

علاوه بر خروج شریک، شما ورود شریک جدید را نیز خواهید داشت که باید به تصویب مجمع عمومی فوق العاده برسد. این صورتجلسه باید در ثبت شرکت ها توسط وکیل ثبت شود و در روزنامه منتشر شود.

 ثبت تغییرات کاهش سرمایه از طریق خروج شرکا

ثبت تغییرات کاهش سرمایه از طریق خروج شرکا

  • تمام صورتجلسه ها باید روی سربرگ شخصیت حقوقی مربوطه بعد از امضاء اشخاص با مهر شخصیت حقوقی تهیه و ارسال شود.
  • اشخاصی که برای دریافت سهم الشرکه خود از شرکت خارج می شوند، باید زیر صورتجلسه را امضا کنند و در وقت مقرر با شناسنامه و اسناد معتبر هویت در اداره ثبت شرکت ها حاضر شوند.
  • در صورتی که جلسه با اکثریت شرکا تشکیل شود، رعایت تشریفات دعوت شرکاء یا قانون تجارت با ارائه مستندات الزامی می باشد.
  • شرکا اصالتاً یا وکالتا یا ولایتا نام خود را همراه با ذکر سِمَت و میزان سهمشان در صورتجلسه بنویسند و آن را امضا کنند. در صورتی که وکالتا امضا می کنند، ارائه وکالت نامه لازم است.
  • در صورتی که تعداد شریکان از ۱۲ نفر بیشتر شود، انتخاب هیئت نظارت مرکب از ۳ نفر الزامی است و باید در ابتدای صورتجلسه نام اعضای هیئت نوشته شود.
  • تمام شریکان زیر همه صفحه های صورتجلسه کاهش سرمایه و خروج یک شریک از شرکت با مسئولیت محدود را امضا کنند.
  • صورتجلسه در دو یا چند نسخه تهیه شود و تمام آنها امضا شوند و به اداره ثبت شرکت ها ارائه شوند.
  • صورت جلسه ثبت تغییرات کاهش سرمایه از طریق خروج شرکا از شرکت با مسئولیت محدود به مدت یک ماه پس از تاریخ ثبت به شرکت ارسال می‌شود.

در نهایت اینکه

در متن بالا با چگونگی ثبت تغییرات کاهش سرمایه از طریق خروج شرکا آشنا شدیم. شرکت با مسئولیت محدود، شرکتی است که با دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل می شود. شرکت با مسئولیت محدود در ایران با حداقل دو شریک ثبت می شود و نقل و انتقالات سهام در آن از طریق دفتر اسناد رسمی امکان پذیر می باشد. از آن جایی که انجام امور ثبتی زمان بر هستند و نیاز به تجربه کافی دارند، بهتر است از شرکت های ثبتی معتبر برای انجام تمامی این امور راهنمایی بگیرید. برای مشاوره رایگان می توانید سوالات خود را از کارشناسان گروه تخصصی ثبت شرکت ماهان بپرسید. همچنین این گروه آماده خدمت رسانی به همه عزیزان در زمینه انجام امور ثبتی و اداری می باشد.

 

سوالات متداول ثبت تغییرات کاهش سرمایه از طریق خروج شرکا

  1. ورود و خروج شرکا به چه دلایلی رخ می دهد؟

اضافه شدن شریک جدید، انصراف یکی از اعضا برای عدم ادامه همکاری با آن شرکت و یا جایگزینی افراد یا شریکان دیگری به جای فرد خارج شده.

      2. ورود و خروج شریک از موسسات غیر تجاری چگونه است؟

ورود و خروج شریک از موسسات مثل شرکت با مسئولیت محدود است.

      3. مدارک مورد نیاز برای ورود و خروج شرکا چیست؟

سربرگ شرکت، مدارک جهت احراز هویت، مهر مخصوص شرکت، حضور تمام شرکا در جلسه، ارائه مدارک شناسایی مربوط به شرکت یا موسسه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *