اخذ-ایزو-10002

اخذ ایزو 10002 و استاندارد معتبر

اخذ ایزو 10002 و مراحل اخذ گواهینامه یکی از سوالاتی است که ذهن صاحبان شرکت ها و سازمان ها را درگیر می‌کند. برای مدیران سازمان ها و شرکت ها بسیار مهم است و آنها باید بدانند که نحوه دریافت گواهینامه ایزو برای شرکت و یا سازمان آنها چگونه است. نارضایتی مشتری ها می تواند باعث صدمه زدن به تجارت ها و سازمان ها شود. یک مدیر باهوش راهی برای متفاوت کردن خود از رقیبان، تعریف یک استاندارد خدمات مشتری و ارائه یک سیستم رسیدگی به شکایت مستمر برای مشتریان خود پیدا می کند. مدیریت شکایت چالش برانگیز است. چون همیشه یک راه‌ حل ثابت ندارد. موفقیت در این کار به شناخت شما از شکایت ، نوع رسیدگی به آن و رضایت مشتری بستگی دارد.

انواع ایزوهای مختلف وجود دارد مانند اخذ گواهینامه ایزو 10002 به سازمان ها برای مدیریت شناسایی و شناخت شکایت مشتری ها کمک می کند. شکایت یک اظهار نارضایتی است که برای محصولات و خدمات ارائه شده توسط سازمان ها و رسیدگی به آنها به وجود می آید وک.

برای حل آن یک راه مستقیم و غیر مستقیم از آن سازمان انتظار می رود.

رسیدگی به شکایت مشتریان در سازمان و ارائه خدمات از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن دقت شود.

می توان روند رسیدگی به شکایات، نحوه بهبود مشکلات، برنامه ریزی دقیق، افزایش بهره وری و توسعه شرکت ها را به نحو احسن انجام داد.

تمام موارد اشاره شده در قالب استاندارد ، با اخذ ایزو ۱۰۰۰۲ که دارای نسخه های مختلف می باشد و آخرین نسخه مربوط به سال ۲۰۱۸ است قابل انجام می باشد.

 

اهمیت استاندارد ایزو ۱۰۰۰۲

چیزی که مدیران سازمان ها و شرکت ها باید به آن توجه کنند این است که پیدا کردن مشتری جدید چهار برابر نگهداری مشتری فعلی هزینه دارد. پس رضایت مشتری که از مهم ترین کارهای مدیران است و این موضوع به طور کامل تنها با انجام دستورالعمل هایی که باعث اخذ ایزو ۱۰۰۰۲ میشود میسر خواهد بود.

سازمان هایی که مرتب مشتری را از دست میدهد تلاش می‌کنند تا اعتبار خدشه دار شده خود را ترمیم کند. در دنیای امروز، محصولات و خدمات نوآورانه تعیین کننده سطح عملکرد است. سیستم مدیریت شکایت خوب یکی از الزامات در موفقیت تجارت است. استاندارد ایزو ۱۰۰۰۲ موارد لازم را برای رسیدگی به موفقیت در شکایت را مشخص میکند و شامل کنترل هایی است که علت نارضایتی مشتری ها را به شما نشان می دهد. استاندارد ایزو ۱۰۰۰۲ برای هر سازمانی که می‌خواهد فراتر از انتظار مشتری باشد مناسب است.

این موضوع یکی از الزامات برای حق کار تجاری می باشد.

تمام استانداردهای طراحی شده برای بهبود ارتباط سازمان ها و مراکز ارائه خدمات مشتری توسط رویکرد یکسانی تهیه میشود که با در اختیار داشتن آنها توسط سازمان برای بررسی شکایت و انجام راه حل هایی برای حل مشکل طراحی شده اند.

با بررسی کردن مستمر شکایت توسط مشتریان  پس از دریافت گواهینامه ۱۰۰۰۲، میتوان هر شکایت را راه حلی برای شکوفایی بیشتر کسب و کار دانست.

این به این معنی است که هرشکایت می تواند نقش پررنگی در بهتر شدن وضعیت سازمان از نظر مشتری شود و در نتیجه باعث پیشرفت سازمان می شود.

این موضوع همان دلیل اهمیت اخذ ایزو ۱۰۰۰۲ برای رضایت مندی مشتری می باشد.

برخی از استانداردهای دیگر همچون اخذ ایزو ۹۰۰۱ برای مدیریت کیفیت در کنار اخذ ایزو ۱۰۰۰۲ نقش موثری دارد.

شرایط و مدارک اخذ ایزو

 

شرایط اخذ گواهینامه ایزو شامل موارد زیر است:

  • سازمان باید در صورتی که لازم باشد تا مجوزهای حاکمیتی دریافت شود حتماً برای دریافت مجوزها و پروانه اقدام کند.
  • سازمان از لحاظ حقوقی وجود خارجی داشته باشد و اگر به صورت صنفی فعالیت می کند پروانه های لازم را داشته باشد.
  • شرکت یا باید راه اندازی شده باشد و یا در شرف کدام اندازی باشد.
  • سازمان باید بر اساس قوانین ملی و حاکمیتی رفتار کند.
  • سازمان باید استاندارد و الزامات را مشهود کرده باشد و از مشاور واجد صلاحیت استفاده کرده باشد.

مدارک لازم برای اخذ گواهینامه، موضوعی جدا از مراحل اخذ ایزو می باشد و شامل مدارک فنی و تخصصی، مدارک حقوقی حاکمیتی می شود.

  • مدارک فنی و تخصصی

منظور از مدارک فنی و تخصصی، تمام مدارکی که شامل مستندات، فرم ها، دستورالعمل های لازم و روش‌های اجرایی برای استاندارد ایزو است.

این مدارک توسط مشاورین برای هر شرکت یا سازمان آماده می‌شود و صدور گواهینامه ایزو مستلزم وجود این مدارک است.

  • مدارک حقوقی و حاکمیتی

منظور مدارکی است  که شرکت‌ها را از لحاظ حقوقی ثابت می‌کند.

این مدارک شامل اسنادی برای ثبت سازمان‌ها و شرکت‌ها یا مدارک ثبتی صاحبین این علامت های تجاری است.

در صورتی که سازمان ملزم به گرفتن مجوز های حاکمیتی است باید این مدارک را ارائه کند.

مثلاً اگر در یک کلینیک زیبایی برای دریافت گواهینامه ایزو اقدام می‌کنند موظف هستند علاوه بر ارائه اسناد ثبتی حقوقی مجوزهای لازم را نهاد حاکمیتی ارائه دهد.

واحدهای صنفی که به نام اشخاص حقیقی هستند، می‌توانند با ارائه مجوز و پروانه از خدمات مشاوره ایزو بهره مند شوند.

سخن آخر

استاندارد و اخذ ایزو ۱۰۰۰۲ توسط سازمان یکی از مهم ترین کارهایی است که مدیران باید برای آن اقدام کنند. این موضوع اصلی ترین کار برای کنترل شکایت مشتریان است که در صورت حل ان می توانید رضایت مشتریان را شاهد باشید.

برای موفقیت یک شرکت تولیدکننده و یا سازمان دریافت گواهینامه ۱۰۰۰۲ یک امر ضروری می باشد. برای دریافت گواهینامه ۱۰۰۰۲ می توانید از طریق ایزوسیستم اقدام کنید.

سوالات متداول

1.‌ دریافت گواهینامه معتبر چگونه ممکن است؟

اخذ ایزو معتبر فقط از طریق IAF یا ASCB امکان پذیر است.

  1. دریافت ایزو از کجا انجام می شود؟

مراکز مشاور مدیریت معتبر و مورد تایید سازمان صنعت، معدن و تجارت

  1. مراحل اخذ ایزو به طور خلاصه چیست؟

الف. آموزش و پیاده سازی الزامات

ب. انتخاب مرجع صدور معتبر

اخذ کارت بازرگانی   اخذ برند تجاری   اخذ ایزو 22000

دریافت گواهینامه ایزو 10002

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *