دریافت گواهینامه ایزو 9001

گواهینامه ایزو 9001 چیست؟

مراحل دریافت گواهی ایزو 9001
گواهینامه ایزو 9001 اگر شما هم در حوزه تجارت، تولید و خدمات فعالیت داشته باشید، با گواهینامه ایزو 9001 و  مزیت های دریافت آن آشنایی دارید. این گواهینامه در واقع اشاره به استاندارد بودن مدیریت کیفیت دارد. که امتیاز بسیار بالایی برای صنایع و تجارت شما به حساب می آید. یکی از ویژگی های مهندسین و شرکت های صنایع ممتاز، برخوردار بودن از همین گواهینامه ایزو 9001 می باشد. گروه تخصصی ثبت شرکت ماهان این مقاله قصد معرفی کامل این گواهینامه و نحوه دریافت آن را برای شما همراهان دارد.


گواهینامه ایزو 9001 چیست؟
این گواهینامه، به عنوان مهمترین و معتبر ترین استاندارد سیستم مدیریت کیفیت در سراسر جهان شناخته می شود. این گواهینامه بین المللی در 178 کشور دنیا مورد استفاده و موافقت قرار گرفته است و اجرا می شود. گواهینامه ایزو 9001 به عنوان یک راهنمای جامع و کامل در تمام سازمان ها و ارگان هایی که توجه ویژه ای به کیفیت دارند، لازم الاجرا است. در نتیجه این سازمان ها به مشتریان خود این تضمین را می دهند که کیفیت تمام خدمات و تولیدات آن ها توسط یک سیستم استاندارد یکپارچه و معتبر کنترل می شود.
مزایای دریافت گواهی کنترل سیستم کیفیت ( iso 9001 )
در واقع این گواهی با ایجاد امنیت خاصی برای مصرف کنندگان و جلب اعتماد آن ها، کمک شایانی به پیشرفت خدمات و صنایع شما می کند. بدین صورت که با درج علامت این استاندارد بر روی محصولاتتان این اطمینان را به مشتریان خود می دهید که تولیدات شما از لحاظ کیفیت کنترل شده و درجه یک هستند. همچنین این کیفیت پایدار است و هیچ وقت از آن کاسته نخواهد شد. همین امر موجب می شود صنایع شما بیش از پیش مورد اعتماد واقع شود.
همچنین با دریافت این گواهی، صاحبان خدمت به مشتریان اعلام می کنند که کیفیت خدمات و تولیدات و در نتیجه رضایت مصرف کنندگان هدف اصلی این تجارت است. در غیر این صورت با از دست دادن اعتماد مشتریان، از دایره رقابت خارج خواهید شد. و جایگاهتان در بازار خدمات مشابه را از دست می دهید. از جمله دیگر مزایای اخذ این گواهینامه به صورت زیر است:
⦁ تمام فرایند ها را سازماندهی می کند.
⦁ کارایی و عملکرد فرایند ها را بهبود و ارتقا می دهد.
⦁ پیشرفت مداوم را با خود به همراه دارد.
اهمیت دریافت گواهی سیستم کیفیت ایزو 9001
شاید با خود بگویید که افراد و مشتریان عادی اطلاع چندانی از گواهینامه ایزو 9001 و اطلاعات مختص به آن ندارند. اما مشتریان اصلی شما که خریداران عمده هستند، مانند صاحبان فروشگاه علاوه بر دانستن این اطلاعات، سعی می کنند برای رضایت مشتریان خود محصولات معتبر را در معرض دید و خرید بیشتر قرار دهند. همین موضوع باعث جذب مشتریان بیشتر برای صنایع شما خواهد شد.

دریافت گواهی ایزو چه مزیت هایی دارد؟
چند قدم تا اخذ گواهینامه iso 9001
دریافت این گواهی کار چندان آسانی نیست. علاوه بر شروط سختگیرانه اخذ این گواهینامه، زمان زیادی را نیز باید برای دریافت آن صرف کنید. در این میان برخی سازمان های سودجو، با گرفتن مبلغ های کلان اقدام به صدور گواهی ایزو 9001 تقلبی می کنند که اعتبار صنایع را به خطر می اندازد. به همین دلیل انتخاب مشاور مناسب و قابل اعتماد برای دریافت این گواهینامه در قدم اول ضرورت قرار دارد. بهتر است تمام مراحل دریافت ایزو 9001 را زیر نظر مشاوران حرفه ای طی کنید. زیرا فرایند پیچیده و دشواری است که نیاز به تجربه و دانش بالا دارد.
مراحل دریافت گواهی ایزو 9001
⦁ بررسی کامل این استاندارد و سپس انتخاب درست آن:
در این مرحله باید بررسی کنید که آیا این استاندارد برای صنایع و خدمات شما مناسب است یا خیر! سپس سعی در پیاده سازی این استاندارد در شرکت خود کنید. تا علاوه بر بررسی بهتر آن، تا قبل از دریافت گواهینامه به نوعی فرهنگ سازی انجام دهید.
⦁ آموزش های لازم جهت پیاده سازی این استاندارد:
شرکت در دوره های آموزش استاندارد ایزو به شما توصیه می شود. در این صورت علاوه بر بالا رفتن اطلاعات شما در این حوزه، می توانید خیلی راحت تر این استاندارد را در مجموعه خود به اجرا در بیاورید.
⦁ انتخاب مشاور ایزو قابل اعتماد و مجرب:
این موضوع باعث پیشرفت چشمگیری در فرایند کسب گواهی نامه می شود. اما انتخاب مشاور صحیح خیلی مهم است. برای انتخاب بهترین مشاور می توانید از کارشناسان گروه تخصصی ماهان به صورت رایگان راهنمایی بگیرید.
⦁ انتخاب شرکت ارائه دهنده گواهی ایزو:
بررسی اعتبار، محبوبیت، تجربه و سابقه این شرکت پیش از انتخاب بسیار مهم است. همچنین این شرکت ها بعد از اعطای این گواهی در دوره های مشخص برای کنترل و بررسی کارکرد شما در شرکت شما حاضر می شوند. تا از اجرای کامل متن گواهینامه صادر شده مطمئن شوند. در این میان شرکت های نا معتبر و کلاهبردار کم نیستند! به همین دلیل انتخاب درست این شرکت اهمیت بالایی دارد.
⦁ استقرار و اجرای سیستم مدیریت iso:
سیستم مدیریتی که شامل کنترل فرایند های تامین منابع، تحقق محصول، اندازه گیری، تجزیه و تحلیل مناسب و فعالیت های مدیریتی می باشد.
⦁ ممیزی خارجی:
این مرحله در دو نوبت انجام می گیرد. در واقع در این مرحله تمام مدارک و فعالیت های شرکت شما توسط یک ممیز خارجی مورد بررسی قرار می گیرد. و gap analysis فعالیت های مورد نیاز جهت استقرار سیستم مدیریتی مبتنی بر گواهی ایزو به شما ارائه می شود. ناقص بودن مدارک در مرحله اول مشکل جدی به وجود نمی آورد. نوبت دوم ین ممیزی اهمیت بسیار بیشتری از نوبت آن دارد. در صورت کامل بودن مدارک در ممیزی نوبت دوم، سازمان و تجارت شما به جهت دریافت گواهینامه ایزو 9001 توصیه می شود.

چگونه برای دریافت گواهینامه ایزو 9001 اقدام کنیم؟
نگهداری سیستم مدیریت و گواهی ایزو 9001
حفظ گواهینامه ایزو از اخذ آن بسیار دشوار تر است. نگهداری آن نیازمند ممیزی داخلی مستمر و مداوم، برگزاری دوره های آموزشی مداوم برای کارکنان و حفظ استاندارد هاست. اقدامات اصلاحی و بازنگری مدیریت به منظور حفظ انگیزه کارکنان و افزایش دانش و آگاهی آنان باید به صورت دائم انجام گیرد.
در صورت انجام تمام فعالیت های مورد نیاز برای حفظ این گواهینامه و بی نقص بودن ممیزی های خارجی سالانه توسط شرکت گواهی کننده، می توانید گواهی استاندارد مدیریت کیفیت خود را نگه داشته و تمدید کنید.
کلام آخر
در این مقاله اطلاعات جامعی در مورد گواهینامه مدیریت کیفیت یا ایزو 9001 ارائه شد. توجه داشته باشید که درخواست صدور این گواهی باید در مراکز و موسسات مجاز صورت گیرد. شما می توانید برای دریافت مشاوره با کارشناسان خبره و با تجربه گروه تخصصی ثبت شرکت ماهان تماس بگیرید. و راهنمایی دقیق تر را از آن ها بخواهید.
سوالات متداول
⦁ گواهینامه ایزو 9001 چیست؟
این گواهینامه به صورت مختصر به مشتریان و مصرف کنندگان خدمات شما این تضمین را می دهد که تولیدات و خدمت شما با کیفیت بالا ارائه می شود. در واقع به نوعی گواهی مدیریت کیفیت است.
⦁ نحوه دریافت گواهی ایزو 9001 چگونه است؟
قبل از اقدام برای درخواست صدور این گواهی، باید با گذراندن دوره های آموزشی ایزو و پیاده سازی استاندارد های مدیریتی گفته شده در متن این گواهی، تجارت خود را به مفاد این استاندارد برسانید. سپس با ثبت درخواست در مراکز مجاز و پس از بازدید ها و بررسی ها در صورت بی نقص بودن مدارک و شرایط، این گواهی برای صنایع شما صادر خواهد شد.
⦁ گواهی ایزو 9001 را از کجا دریافت کنیم؟
با مراجعه و ثبت درخواست در مراکز و سازمان های مجازی که این گواهی را ارائه می دهند. از مطمئن و معتبر بودن موسسه گواهی کننده پیش از ثبت درخواست اطمینان حاصل نمایید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *