ثبت-برند-و-نام-تجاری

ثبت برند و نام تجاری

در این مقاله قصد داریم ثبت برند و نام تجاری را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار دهیم. به همین منظور به سوالات زیر پاسخ داده شده است:

نشان تجاری به چه معنا است؟

ثبت برند و علامت تجاری به چه معنا می باشد؟

چطور یک اسم انتخاب کنیم و از چه طریقی آن را ثبت کنم؟

هدف از ثبت برند چیست؟

 

برند یک کلمه لاتین می باشد که معنای فارسی آن نشانه است. برند یک نشان اختصاری است که هر شرکت و کمپانی برای اینکه محصولات، خدمات و تولیدات خود را معرفی کند از آن استفاده می کند.

در واقع یک شرکت را می توان با یک نشانه و علامت به نام برند، شناخت. به بیانی دیگر این گونه می توان گفت با ثبت یک نشانه و یا برند، می توان یک شرکت را به مشتریانش معرفی کرد.

نشان تجاری یا نام تجاری چه معنا است؟

در تعریفی دیگر این گونه می توان گفت نشان تجاری، فارسی سازی شده مارک و یا برند است.

ما برای اینکه بتوانیم محصولات خود را به بازار معرفی و وارد نماییم و وارد رقابت شویم، بایستی محصول خود را در قالب یک نام اختصاری معرفی کنیم که به آن برند و یا نشان تجاری می گویند.

پس هر گروه تجاری، کمپانی، شرکت و هر شغل و فعالیتی برای اینکه بتواند محصولات و خدمات خود را معرفی کند، به یک نشان تجاری (برند) نیاز دارد و باید آن را به ثبت برساند. در حقیقت برند در بردارنده تمام حس و درک معانی و خصوصیاتی است که با یک نام در هم تنیده می شود.

کلمه برند را در کشور ما به محصولات و یا خدماتی می گویند که منزلت و اهمیت داشته باشد. در حقیقت برندهای مطلوب و دلپسند برندهایی هستند که دارای حقیقت و توان اجتماعی بالایی باشند و اشخاص نسبت به آن ها احساس تملیک و دارایی داشته باشند. یکی از مهم ترین ماموریت های هر شرکتی این است که  بتواند راه و شیوه ای را برای جلب نظر مشتریانش پیدا کند. از ویژگی های مهم یک علامت تجاری (برند) معروف می توان به گیرایی، هدفمند بودن، یکتایی، مرتبه، موقعیت و … اشاره نمود.

از دیدگاه مصرف کننده، خرید از یک نشان تجاری به این معنی است: کیفیت بالای محصول، اطمینان بیشتر، ریسک کمتر، واگذاری تعهد و وظیفه به تولیدکننده، وسیله و راهی برای ابراز شخصیت. اولین گام در داد و ستد و تجارت، اعتماد است و نشانه تجاری از طریق برندسازی به این اعتماد و اطمینان سرعت می بخشد. مهمترین گام برای هر شرکت پس از ثبت شرکت، ثبت برند است که بر طبق قوانین و مقررات در اساس نامه مربوط به ثبت نشانه ها و اختراعات این عمل انجام می شود.

فردی که می خواهد ثبت برند و علایم تجاری کند، می بایست در هر عرصه ای که  مجوز کار دارد برند خود را نیز در همان عرصه ثبت نماید. اگر برند را فارسی کند که دیگر نیازی به کارت بازرگانی نخواهد داشت و حتی گاهی می توان با جواز تاسیس نیز علامت تجاری فارسی، ثبت نمود. ولیکن اگر بخواهیم برندی را به صورت لاتین ثبت نماییم، بایستی حتما کارت بازرگانی داشته باشیم. علامت تجاری یک برند، اصلا نباید شباهتی با برند دیگری داشته باشد. هر نوع کلمه، شکل های هندسی، عکس، رنگ و برچسب که برای مشخص نمودن کالا به کار می رود، علامت تجاری محسوب می شود.

ثبت برند و نام تجاری به چه معنا می باشد؟

ثبت برند و نام تجاری به چه معنا می باشد؟

نشانه تجاری یک واژه، سمبل یا عبارتی است که برای باز شناختن محصولات به وجود آمده یا برای فروشنده خاصی استفاده می شود و می توان آن را از محصولات دیگر بهتر تفکیک و شناسایی کرد. به عنوان مثال برند و یا نشانه تجاری ” آدیداس”، کفش ها و ست های ورزشی تولید شده توسط شرکت آدیداس را متمایز می نماید. هنگامی که این برندها برای نشان دادن سرویس ها به کار می رود (نه برای محصولات) برند خدمات نام گذاری می شود، اگر چه آنها هم در واقع همان برندهای تجاری را در بر می گیرند. ثبت برند در معنای فارسی، عبارت است از ثبت نام نشانه و علامت تجاری برای مالکیت معنوی که به صورت مستقیم تحت نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است.

چطور یک اسم انتخاب کنیم و از چه طریقی آن را ثبت کنم؟

اولین قدم برای انتخاب نام این است که باید یک نامی انتخاب کنیم که به موضوع کار و فعالیتی که انجام می دهیم، مرتبط باشد. به گونه ای که وقتی هر کسی آن نام را ببیند و یا بشنود، خدمات و نوع محصولات شرکت شما در ذهنش نقش ببندد.

خصوصیتی که یک برند خوب بایستی داشته باشد این است که:

  • سعی شود تک واژه ای باشد.
  • از نام های ساده و آسان استفاده شود (خاص باشد).
  • سعی شود به موضوع کار و فعالیتی که انجام می دهید، ربط داشته باشد.
  • اسمی که انتخاب می کنید، نباید شبیه نام رقیبانتان در نوع فعالیتتان باشد و یا ذهن مخاطب را به چالش بکشد، زیرا این مساله را کارشناسان مورد بررسی قرار می دهند و در این صورت نام انتخابی شما رد خواهد شد.
  • می توانید برای اینکه نام تکراری را انتخاب نکنید، استعلام بگیرید.
  • حتی الامقدور از اسم هایی استفاده کنید که در فارسی ریشه داشته باشند. یعنی طبق ماده ۸ قانون به کارگیری الفاض بیگانه، باید نامی را انتخاب کنیم که در لغت نامه های فارسی معنی داشته باشد.
  • اگر احیانا نامی را انتخاب کردید که در لغت نامه های فارسی ریشه و معنی نداشته باشد؛ حتما باید برای ثبت، ابتدا برای کارت بازرگانی اقدام نمایید.
  • نام انتخابی نباید از نام های عام مانند ایران، کرمانشاه و… باشد و نیز از نظر شکل و معنا مطابق قوانین و مقررات ایرانی باشد.

 

ثبت هر نشانه و علامت تجاری برای این است که صاحبان برند از کلیه حقوقی که در انحصار آن شرکت است، اطمینان حاصل نمایند. برای متمایز کردن کالاها، خدمات و یا حتی برای اجاره دادن خدمت به اشخاص دیگر جهت استفاده از آن در قبال پرداخت مبلغ، از ثبت برند استفاده می کنند. مدت دوره نگهداری از برند متفاوت است، ولیکن برند تجاری این ویژگی را دارد که بتوان به صورت نامحدود در قبال پرداخت مبلغی معین، آن را تمدید نمود. نگهداری از آرم تجاری به وسیله مراجع قانونی که در همه نظام ها این اختیار را دارند که تخلفات را متوقف نمایند، قابل تایید است.

از دید گسترده تر، ثبت برند و نام تجاری با قابلیت رسمیت دادن و نیز سود بخشیدن از نظر اقتصادی برای صاحب آن برند در تمامی دنیا سرمایه گذاری نموده و این ایده و فکر را گسترش می دهد. نگهداری از علامت تجاری و برند از ضرر رقیبان که در دنیای اقتصادی صادق نیستند، مانند اشخاص متقلبی که از بردهای مشخص برای اینکه بتوانند فروش محصولاتشان را بالا ببرند استفاده می کنند؛ جلوگیری به عمل می آورد.

یک علامت تجاری و برند، این توانایی را دارد زمینه مناسب و تعیین شده ای از دوام، کیفیت، توانایی، اعتماد، تعمیر و نیز بقیه خصوصیات را معرفی نماید. در واقع یک علامت تجاری و برند، تعهدی است که به صورت همیشگی یک فروشنده برای عرضه مجموعه ای از خصوصیات، فواید و خدمات ویژه به خریدارانش ارائه می دهد. این موضوع از دید مصرف کننده به معنی نشانه وضعیت مثبت، کاهش هزینه استعلام برای خرید خوب، ریسک کمتر، علت و دلیلی برای نشان اظهار شخصیت می باشد. اگر تفکر و انتظاری که مشتریان از یک محصول دارند تامین شود، این حس مطلوب و خشنودی در آن ها به وجود می آید.

بعد از آن حس وفاداری مشتری به آن محصول و کالا صورت می گیرد که معمولا از گرانبها ترین دارایی یک شرکت به حساب می آید. به همین خاطر است که شرکت ها و کمپانی های بزرگ و دارای اعتبار و موفق، همیشه دنبال مسیری بودند که بتوانند عامل هایی که در بالا بردن ارزش اسم تجاری موثر است را افزایش دهند و عواملی که باعث کاهش ارزش محصول می شود را کم کند.

لذا اگر بتوانیم اسم تجاری مناسبی را طرح ریزی نماییم و همچنین به ضمانت و عهدهایی که در حین اسم تجاری ادعا کننده آن می شویم، پایبند باشیم و همچنین رضایت و خشنودی مشتریان را از عمل خود متوجه خود سازیم، موفق شده ایم که وفاداری مشتریان را نسبت به تولید محصولاتمان تا حد زیادی تضمین کنیم که این موضوع به این معنی است که ارتباط طولانی مدت مشتریان، با شرکت موجب سود زیادی در زمان طولانی برای شرکت می گردد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *