ثبت-تمدید-برند

ثبت تمدید برند

برند یا علامت تجاری چیست؟

برای هر فرد حقیقی و یا حقوقی این امکان وجود دارد که یک یا چند اسم برند یا علامت تجاری به صورت اختصاری برای خود داشته باشد. ثبت برند این امکان را به ما می دهد که بتوانیم محصولات و خدمات شرکت خودمان را از دیگر رقیبان که محصول مشترکی با ما دارند، متمایز نماییم و به دیگر تولید کنندگان این اطمینان را بدهیم که نمی توان از برند و علامت تجاری شخص دیگر استفاده کنند زیرا اسم و برند یک شرکت، اعتبار آن شرکت می باشد و نیز دیگر اشخاص شما را به نام آن علامت و برند تجاری می شناسند.

پس می توان نتیجه گرفت که هر شخصی و یا شرکتی که یک کار اقتصادی داشته باشد، باید مطابق قوانین و مقررات تجارت برای شرکت اقتصادی خود یک نام خاص و یک علامت تجاری را انتخاب نمایند و در مرکز مالکیت معنوی آن را ثبت و ضبط کنند. ثبت تمدید برند پس از پایان اعتبار برند از مهمترین اقداماتی است که باید صورت بپذیرد.

آیا ثبت برند اعتبار دائم دارد؟

مدیر یک شرکت یا مؤسسه تجاری بعد از آن که برای محصول خود، برند دلخواهش را به ثبت قانونی رساند به اولین گام موفقیت در کار خود رسیده است. اما آیا به این نکته توجه کرده اید که زمان اعتبار این ثبت چقدر است؟ زمان اعتبار برای ثبت برند یا ثبت تغییرات برند یک مدت زمان محدود به ده سال است که پس از آن ثبت تمدید برند باید انجام شود. این دهه از اقتصاد برای یک مدیر تجاری فرصتی است تا بتواند اهداف اقتصادی خود را تحقق بخشد. در واقع این زمان یک تنفسی است آرام که می تواند مدیر را به سود اقتصادی مورد نظر خود برساند.

چنانچه در این بازه ده ساله مدیر تجاری بتواند قابلیت تجاری محصولات خود را در بازار فروش به اثبات برساند، دارای شرایطی خواهد بود که می تواند بدون هیچ مشکلی ادامه ثبت برند محصول خود را به صورت فرآیند تمدید برند یا تمدید تغییرات برند داشته باشد. اما اگر به هر دلیلی نتواند این شرایط را در حداکثر زمان بیش از 6 ماه پس از ده سال کامل به اثبات برساند، مجوز ثبت تمدید برند را دریافت نخواهد کرد و باید مشابه ده سال قبل در زمانی که قصد دریافت مجوز ثبت برند برای محصول خود را داشته است، دوباره باید مراحل ثبت قانونی برند محصول را انجام دهد.

در حقیقت می توان گفت این مدیر تجاری گویا هیچ کاری در زمینه ثبت برند برای محصول خود انجام نداده است. پس باید، برای زمان تمدید برند خود شرایط لازم اقتصادی، فردی و تجاری محصول خود را به عرصه نمایش و اثبات رسانده باشد. نتیجه نهایی آن است که فرآیند ثبت برند می تواند به صورت دائم با شرایط مطلوب تجاری محصول، تمدید و استفاده شود.

 

مدارک مورد نیاز برای تمدید برند بعد از ده سال از فعالیت تجاری، شامل چه مواردی است؟

مدارک لازم برای تمدید ثبت برند یا همان تمدید ثبت علامت تجاری یک فعالیت تجاری شامل مدارک چهار گانه ای است که در صورت نیاز باید زیر مجموعه ای دیگر از مدارک برای تکمیل مدارک نهایی این تمدید، تهیه شود.

به طور کلی شرایط و مدارک مورد نیاز برای ثبت تمدید برند، شامل این موارد است:

  • درخواست ثبت تمدید برند یا همان درخواست تمدید ثبت علامت تجاری فعالیت اقتصادی. این درخواست خود به مراحل سه گانه ای تقسیم می شود که باید به انجام برسد. این سه مرحله عبارتند از :
  • درخواست شماره یا تاریخ ثبت اظهار نامه یک نیاز مهم در آغاز مراحل ثبت تمدید برند است که باید در اختیار مرجع قانونی قرار داده شود. این درخواست می تواند به صورت یک علامت تمدید شده برای درخواست مورد تقاضا باشد.
  • بعد از درخواست برند باید طبقه یا طبقات کالا، محصول، خدمت و یا خدماتی که مدیر تجاری در کسب و کار خود تعریف کرده است، برای بررسی صحت و تشخیص آن ها به ثبت رسانده شود.
  • نام و نشانی کامل مدیر تجاری که همان مالک اقتصادی می باشد و یا به صورت دلخواه نماینده قانونی وی، باید به طور دقیق در دسترس باشد.
  • مدارک مثبت هویت متقاضی
  • در اختیار گذاشتن 6 نمونه از علامت برند محصول یا خدمتی که در فعالیت اقتصادی تشریح شده است. یک نکته بسیار مهم آن است که این 6 محصول یا خدمت باید با ماده 108 قانون آیین نامه اجرایی ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری مطابقت داشته باشد. اهمیت ثبت برند با قانون 108 ثبت اختراعات و علائم تجاری به تکامل خواهد رسید.
  • داشتن مدارک نماینده قانونی برای مدیر تجاری که برای خود به صورت دلخواه، یک نماینده قانونی را معرفی کرده است.

همان طور که دیدید، مراحل چهارگانه باید در شرکت معتبر ثبت برند یا همان دفتر مؤسسه یا شرکت معتبر به صورت قانونی ثبت شود. گواهی ثبت تمدید برند مشابه گواهی ثبت برند یا ثبت تغییرات برند است .در حقیقت گواهی نامه اصلی باید با انجام تغییرات پیش آمده در نوع فعالیت اقتصادی تطبیق داده شود و در آن درج شود. همچنین مدت زمان اعتبار و تاریخ انقضای فعالیت مربوطه به طور کامل در گواهی نامه ثبت برند درج شود. در یک دسته بندی کلی می توان مدارک مورد نیاز جهت تمدید و ثبت برند ( لوگو، آرم، نشان یا علامت تجاری ) را برای دو دسته از متقاضیان برندینگ تعریف کرد که به صورت جداگانه شامل موارد ذیل می شود. در هر دسته موارد به صورت لیست وار بیان شده اند.

الف – مدارک مورد نیاز برای گروه متقاضیان که شامل اشخاص حقيقی هستند، عبارتند از:

  • كپي شناسنامه مدیر یا ملک تجاری برند
  • کپی کارت ملي مالك علامت تجاری
  • ارائه اصل يا كپي تصديق ثبت شده

این سه مدرک برای عملیات ثبت برند یا علامت تجاری یک نیاز مبرم به شمار می آید.

ب – مدارک مورد نیاز برای گروه متقاضیان که شامل اشخاص حقوقی هستند، عبارتند از:

  • ارائه روزنامه آخرين تغييرات اعضاي هيئت مديره برند تجاری
  • كپي شناسنامه دارنده یا دارندگان حق امضا در فرآیند ثبت برند تجاری
  • کپی كارت ملي دارندگان حق امضا در مراحل ثبت برند
  • ارائه اصل يا كپي تصديق ثبت شده به صورت عینی

مدارک چهارگانه فوق هم، برای اشخاص حقوقی که شامل شرکت ها و مؤسسات اقتصادی است، الزام است و باید تمامی آن ها را به صورت کامل ارائه نمایند.

اشخاص حقوقی یا شرکت های اقتصادی که قصد دریافت برندینگ دارند، چه مدارکی را باید تهیه نمایند؟

در بخش قبلی در خصوص مدارک مورد نیاز جهت ثبت تمدید برند، مواردی بیان شد. در این بخش قصد داریم به صورت تکمیلی مدارک مورد نیاز را برای دو بخش از متقاضیان ثبت برندینگ یعنی اشخاص حقوقی (که همان مدیران تجاری هستند) و شرکت ها و مؤسساتی که فعالیت های اقتصادی را انجام می دهند، عنوان می شود. این مدارک به صورت تجمیع و کامل، شامل تمامی گروه های متقاضی ثبت برند خواهد بود که عبارتند از:

  • ارائه پروانه بهره برداري يا مجوز شرکت توليدی یا پروانه کسب برابر اصل شده، برای ثبت علامت یا علائم تجاری (منظور از علائم تجاری، برند یا نشانی است که به صورت چند منظوره برای چند فعالیت اقتصادی تعریف شده است).
  • تصوير اولين روزنامه رسمي شركت (آگهی تأسیس)، به همراه روزنامه رسمي آخرين تغييرات هیأت مدیره شركت ( این مدارک تا زمانی که زمان دوره آن به تاریخ انقضای گواهینامه ثبت برند نرسیده باشد) برای ثبت علامت تجاری یا علائم تجاری (یا چند منظوره).
  • تصوير برابر اصل شده شناسنامه و كارت ملي دارندگان حق امضای اوراق بهادار شرکت به همراه کدپستی 10 رقمی مرکز تجاری برند ثبت شده.
  • كارت بازرگانی برابر اصل شده شناسنامه شخص حقوقی یا تاجر اقتصادی، که برای فعالیت تجاری خود کد اقتصادی را تهیه کرده است (در صورتي كه علامت مورد نظر لاتين باشد).
  • تصوير علامت تجاری برند مورد نظر به ابعاد ۸*۸ سانتي متر به تعداد 1 عدد به همراه توضیحات پیرامون برند یا علامت تجاری محصول اقتصادی و تجاری مورد نظر.

امضای وکالت نامه به شکل حق امضای دارندگان امضای حقوقی که مجاز به ارائه اوراق بهادار و مهر شرکت هستند. این امضاها برای ثبت علامت یا علائم تجاری برند مورد نیاز است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *